Een nieuwe stap

Een nieuwe stap

Wat doe je als je ruime ervaring hebt binnen de financiële dienstverlening?

Wat doe je als je merkt dat er (zakelijke!) synergie is tussen jou en een collega?

Wat doe je als je een duidelijke visie, missie en principes hebt over wat er op het vlak van fraudebestrijding nog beter kan in de financiële wereld?

Wat doe je als je de droom hebt om ooit nog eens voor je zelf te beginnen?

Juist. Dan spring je in het diepe en begin je samen een nieuwe onderneming.

Daarom hebben Roeland en ik Leissner & Van der Molen in maart 2018 opgericht.

Vanuit een duidelijke visie

Wij zien in de praktijk helaas nog te vaak dat de financiële wereld fraudebestrijding ziet als het lelijke eendje of een veelkoppig monster.

Zonde, want in dit onderwerp zit een enorme potentie. Goed fraude bestrijden is niets anders dan het controleerbaar beheersen van je schadelast en daarmee (weer) verhogen van je winst. Om nog maar te zwijgen van de positieve effecten die het heeft op je imago, klanttevredenheid en medewerkerstevredenheid.

Waaraan ligt het volgens ons?

Goede fraudebestrijding gaat verder dan alleen detectie en bewijzen. Dat maakt het een lastig onderwerp om écht in de vingers te krijgen, zeker omdat het meerdere oorzaken heeft:

  • Overzicht en inzicht ontbreekt: aan welke knoppen kan ik überhaupt draaien?
  • Te laag niveau van fraudebewustzijn; fraudebestrijding is een taak van een ieder binnen de hele organisatie en relevant voor alle medewerkers in de hele waardeketen.
  • Onvoldoende aandacht  voor fraudegevoelige gebieden en de relatie daartussen: produktontwikkeling & propositie, het aanvraagproces en het claimsproces.
  • Onbekendheid met het nut en onnut van (innovatieve) maatregelen; denk hierbij aan beleid, controlframeworks maar ook methoden zoals Nudging en Machine Learning. Iedere organisatie is anders en  heeft een andere behoefte.
  • Onvoldoende cijfermatig inzicht  op proces en/of productniveau. Waar in de portefeuille zit het grootste (fraude-)risico?
  • Geen of inactieve Lessons Learned loop ingericht. Leren van gebrekkige toegangscontroles en gedetecteerde en bewezen fraudezaken want voorkomen (preventie) is beter dan genezen (detectie).
  • Verschillende bloedgroepen uit een organisatie niet allignen. Van management naar werkvloer, van lijn naar staf, van productmanagement naar commercie en van operatie naar IP. Verbinding is noodzakelijk voor een goede samenwerking.

Eigenwijs of eigen wijze?

Wellicht een beetje van beide. Maar waar maakt Leissner & van der Molen dan het verschil?

  • We hebben ruime ervaring opgedaan en successen geboekt bij het ministerie van verzekeren.
  • Zijn in staat om operatie, staf en management met elkaar te verbinden.
  • Kennen de best practices uit de markt.
  • Activeren het bestaande potentieel.
  • Voegen hier zelf ook waarde aan toe.

Mogen we uw organisatie ook helpen bij de transformatie naar die prachtige zwaan?

Juri Leissner

Juriaan Leissner is managing consultant bij Leissner & Van der Molen. Als Master Culture & Change brengt hij teams in beweging vanuit mens, gedrag en fraudebewustzijn. Hij heeft veel managementervaring in operations en risk binnen de verzekeringsbranche. “Als je niet beter wil worden, stop je met goed zijn”.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.