Vijf kenmerken om dubieuze incassofacturen te ontdekken

Heeft u weleens te maken met nepfacturen? Of onbedoelde fouten in facturen? En ontdekt u altijd wanneer een factuur niet juist is? Dat kan namelijk heel lastig en soms vrijwel onmogelijk zijn.

Jaarlijks verliezen bedrijven in Nederland daarom miljoenen euro’s door nep- of spookfacturen..

Afgelopen week deelden we de onderstaande factuur van een incassobureau op LinkedIn. Daarbij vroegen wij naar wat hen opviel. Daar zaten veel goede en vooral scherpe opmerkingen bij! Het was erg leuk om te zien dat bijvoorbeeld juristen op andere dingen letten dan bedrijfskundig geschoolde professionals. Maar niet iedere organisatie heeft specialisten in dienst.

Daarom hebben we de vijf belangrijkste tips (van alle disciplines) in dit blog op een rij gezet.

De factuur die we hebben gedeeld:

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding
  1. Kijk naar het emailadres van de afzender. Dit incassobureau zou nooit een (gratis) outlookadres gebruiken. Zeker niet met (dreig)brieven zoals deze. Ook is de naam van de afzender niet de naam die deze brief ondertekent.
  2. Let op het IBAN. In dit geval is er sprake van een Belgisch IBAN, terwijl de brief in de aanhef Den Haag noemt als afzendlocatie. Uiteraard is dit niet verboden, maar afwijkend is het wel. IBAN herken je aan de eerste twee letters: NL = Nederland, BE = België en ga zo verder. Zie ook: http://bic-code.nl/landcodes-bank-iban-bic. Liefst voer je hier ook nog een naam/nummercontrole uit. Maar daarvoor heb je wel toegang nodig tot deze dienstverlening. Met de bijbehorende kosten. Wil je weten wat goede oplossingen zijn? Stuur me gerust een bericht en ik geef je een paar tips.
  3. Let op de gebruikte lettertypes, algehele opmaak en de stijl. Zie je hier afwijkingen? Dan is de kans groot dat er meer aan de hand is. Als je goed kijkt, zie je dat er verschillende lettertypes in dezelfde zin zijn gebruikt. Ook staan er hele lange en slecht lopende zinnen. De uitlijning van alinea’s is op zijn zachts gezegd rommelig te noemen. Vroeger lachten we om die mailtjes in gebrekkig Nederlands waarin een riante erfenis voor het oprapen lag. De fraudeurs zijn inmiddels echter meer taalvaardig. Een slecht geschreven brief is natuurlijk niet meteen foute boel. Maar in combinatie met andere afwijkingen vergroot dit wel de kans op oplichting. 
  4. Iemand kan niet zomaar dreigen met beslaglegging: waar is het vonnis van de rechter? Voor de inbeslagname van spullen uit iemands huis moet er een gerechtelijk vonnis zijn. Daar wordt in deze brief niet naar verwezen.
  5. Juristen in ons netwerk waren eensgezind; dreiging met strafrechtelijke consequenties kan helemaal niet: het Openbaar Ministerie en de politie zijn géén partij in dit soort situaties. Alleen de civiele rechter (en niet de strafrechter) beslist of een vordering van de één op de ander terecht is. Ook de dreiging met een gijzeling komt niet voor in ‘civiele procedures’. De dreigementen in deze brief zijn dus onzin. Wel intimiderend voor mensen die juridisch minder goed zijn onderlegd.

Deze voorbeeldfactuur staat zeker niet op zichzelf. Wees dus alert op uw financiële proces en zorg dat u op de hoogte blijft. We publiceren regelmatig over fouten en fraude met facturen & declaraties.

Over Leissner & Van der Molen

Leissner & van der Molen helpt organisaties om hun kwetsbare financiële processen te verbeteren. Dit doen zij door fouten en fraude inzichtelijk te maken, te voorkomen én op te lossen.

Roeland van der Molen

Roeland van der Molen is managing consultant bij Leissner & Van der Molen. Als jurist en dataspecialist heeft hij zich de afgelopen tien jaar ontwikkeld tot een allround number cruncher. Hij helpt klanten om meer grip te krijgen op hun fraudecijfers en van daaruit een effectieve strategie op te bouwen. ”Innoveren doe je vanuit de basis”.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.